Mera tandläkargrejer

Var tvungen att avbryta mitt bloggskrivande för att gå till bussen... ;-)

Jag är glad för att allt såg så bra ut. Ingen risk för tandlossning heller och tänderna såg starka ut.

Däremot börjar utfyllnaden mellan framtänderna och tanden brevid, att se lite slitna ut. Vi diskuterade vad det skulle kosta att byta ut, och jag frågade även vad det skulle kosta att bleka tänderna. Det är något som jag länge har velat göra.
Jag fick ett ungefärligt prisförslag som var inklusive lagning av den trasiga tanden och lite annat, och då blekning med tandskenor samt byte av plastmaterial på tre tandytor.
I runda slängar 10.000 pix. Av detta så går lagningen av tanden går på 1980kr och det övriga som ska fixas kostar ca 1000. Blekning 4000kr samt varje framtand kostar 800kr att fixa.

Tycker ändå det är överkomligt. Lite pengar får jag tillbaks via If Metall via min tandförsäkring.
Och så gör man ju behandlingarna när man har råd.

Men innan blekningen så måste jag göra en extra besiktning av tänderna och lagningar, så det inte fanns risk för att blekmedlet ska krypa ner i tanden och försvaga den. Sen är det bra om man går till en speciallist som vet vad dom gör!
Som min tandläkare även påpekade så är det noga med att inte bleka tandhalsarna på tänderna, om man som jag har lite synliga sådana. För isf så kunde man få problem med mer ilningar när man äter och dricker.

Jag funderar starkt på att göra blekning och framtänderna. Det känns som en bra grej för mitt självförtroende och som en bra present till mig själv!

Kommentera här: