En helt vanlig stressig arbetsdag

Idag är en sån där dag, som man gärna hade varit utan...

Var på jobbet redan 6:30, la in min mat i kylen och hämtade en kopp te.
Precis som jag brukar göra, varje morgon på jobbet.

Sen fick jag börja ta tag i dagens problem direkt.
FM klagade på EM-skiftet som hade lämnat avdelningen ostädad  igår kväll och inte hade returnerat överblivet material till lagret och kört ut en full pall som skulle iväg till kund idag.
Jag fick börja med att städa undan, kolla ordern som inte var avslutad, leverera ut den till lagret och kasta tomma kartonger och överblivet material som skulle kasseras.

7:00 gick jag ut på lagret för att kontrollera en leverans med brandisoleringsplattor som vi väntat på sedan i december tillsammans med kvalitetsavdelningen.
Dessa var icke godkända. Vi gick ut till avdelningen igen för att provmontera några dosor med isolering för att lägga dom på en 24-timmars kontroll tillsvidare.

07:10 kunde jag dricka mitt nu kalla te och börja göra mina dagliga uppföljningar.
Morgonmötet 7:30 (som kallas för SIM 1) som jag har med avdelningen, blev försenat 10 minuter. Ingen större fara som tur är.

Efter mötet 7:40 hade jag lite diskussioner med min chef Andreas, om personalstyrkan och orderläget.
Just nu behöver jag vara tillgänglig i produktionen och ägna 2-3 timmar/dag med monteringsarbete, för att vi ska få ihop timmarna.
Fyllde i en beställning av nya stolar till avdelningen, och lämnade in till teknik.
Hade ett snabbt möte med kvalitetsavdelningen inför fredagens Kaizen-övning och sen satte jag mig ner och började skriva ut nya arbetsordrar.
Avbrott för frukost 8:30.
8:50 fortsatte jag skriva ut arbetsorder.

9:00 hade jag ytterligare en träff med Andreas och kollade av alla nya order och timmar som hade kommit in i systemet och om vi behövde ta in fler Manpower-arbetare.

Gick ut på lagret för att rota i lite materialproblem.

Manpower var klara med en av sina ordrar, och behövde sättas igång med nästa order.
Skrev ut en monteringsinstruktion och förklarade hur dom skulle montera.

9:15 var det dax för dagens andra morgonmöte (som kallas för SIM 2) med chefer, service & underhållsavdelningen, kvalitetsavdelningen, CAD-ritare, samordnare från förinstallerat, logistikavdelningen och teknikavdelningen.
Vi gick igenom siffror, diagram, problem och åtgärder, inlåning av personal från andra avdelningar, prioriterade ordrar, leverantörsproblem internt och externt mm.
Slut på mötet 9:30.

Fortsatte med mina arbetsordrar och gick ut på lagret för att lämna in mina beställningar.

Diskuterade materialproblem med Gunilla som plockar åt produktionen.

Skrev ihop en avvikelserapport som vi hade på repiga detaljer och lämnade in till kvalitetsavdelningen.

Produktionen behövde få in nya kartonger och påsar för att kunna packa.
Skrev ihop beställningar och gick ut till lagret med beställningslapparna.

Diskuterade med kvalitetsavdelningen om dom repiga detaljerna och vad vi behöver göra åt problemet.

Plockade fram en arbetsorder till mig med skivfästen som skulle handtejpas.
Gick in till Andreas och be om dispans för att använda en brytbladskniv med långt blad, för att skära itu skivfästena.
Satte mig ner och gjorde 3 hela skivfästen.

Problem igen i produktionen och diskussioner om "varför det är på ett visst sätt".
Förklarade läget för personen.

Möte med teknik angående ev ombyggnad av en monteringsmaskin och dispansen för brytbladskniven.

En operatör ville veta vad han skulle göra härnest. Jag berättade om körordningen.

Tejpade skivfästen i ca 10 minuter.

Samma operatör hade slut på påsar och ville lära sig hur han beställer in. Jag visade hur man skulle skriva.

Logistik ringde  och ville veta när en produkt kunde levereras.

Fortsatte tejpa några skivfästen.

Hämtade in plockat material från lagret och ställde i ordning vid maskinerna.

Fortsatte tejpa skivfästen i ca 20 minuter.

Telefon från logistik igen angående prioriterade ordrar.

11:30 Lunch



OCH detta var bara förmiddagen mina vänner!


;-)

I princip är det såhär varje dag. Och fy fasen för den som säger att "en samordnare aldrig gör något".

Så det så...

Är det konstigt att man är trött, slut och färdig när man kommer hem från jobbet?
Eftermiddagen ser ungefär likadan ut...

Ganska sjukt när man tar sig tid att kolla igenom vad man egentligen lägger ner sin tid på att göra, varje dag...


Kommentera här: