Epikutantest - Lapptest

I fredags var jag ledig från jobbet för att åka till Eskilstuna Lasaretts hudmottagning, för att göra ett s.k "lapptest", eller epikutantest som det egentlligen heter.
Jag har haft eksem och torrhetsfläckar på kroppen sedan jag var liten, och nu dom senaste åren så har jag blivit mer och mer känslig för vad jag använder för hudprodukter och vilka ämnen som jag kommer i kontakt med.
Det känns som jag provat i princip det mesta nu, och ännu har jag inte hittat något som återfuktar huden, utan att bränna, klia eller ge utslag.
Jag hoppas att dom hittar nånting som jag är kontaktallergisk mot, så jag kan utesluta dom ämnena i saker jag kommer i kontakt med.

Så här gick testet till:

10:30 blev jag hämtad av en sköterska och vi gick in i ett undersökningsrum där jag fick klä av mig på överkroppen och sätta mig med ryggen mot henne.

Sen fyllde hon upp 3 st "plåster/tester" med små 10-öringsstora "behållare" i varje plåster, med olika allergiframkallande ämnen. 10 sorter i varje plåster.

Dom 30 första ämnena var bl.a latex, lim, färg, konserveringsmedel och andra "vanliga" ämnen som finns i vår närhet och som vi kommer i kontakt med dagligen.
Och så fäste hon dom på övre delen av ryggen.


Efter det så fyllde hon upp ytterligare ett plåster med 10 ämnen som finns speciellt i hudvårdsprodukter,
och sen ett plåster till med 3 olika typer av hudkrämer som jag hade med mig, och som jag vet att jag reagerat på tidigare.
5 plåster på övre delen av ryggen som sedan markerades med tuschpenna runtomkring och tejpades fast ytterligare med kirurgtejp, för att säkert sitta fast mot huden under dom 48 timmarna som dom skulle sitta kvar.

(Jag kan säga att man blir ganska så jäkla stel av att ha hela ryggen tejpad, och att vrida sig eller att sova har inte varit lätt och vansinnig blir man av kliandet...)

Under tiden testet pågår så får man inte stressa, svettas eller göra ansträngande saker.
Inte heller duscha eller få vatten på testområdet.
Jag har "fuskduschat" både igår och idag och duschade underdelen av kroppen och tvättade resten med tvättlapp.
Skönt det...

Bjuder på en fin bild på min ryggtavla som den såg ut i fredags em:



Vid lunchtid idag så fick P riva bort tejpen och testremsorna och fylla på med tusch runt där remsorna har suttit.
Så nu återstår 72 timmars väntande på reaktionerna innan avläsningen av resultaten sker på onsdag fm i Eskilstuna. Vissa av "plupparna"
har redan har börjat svullna och få blåsor, och andra är missfärgade, gula, röda och svarta.
Jag stannar hemma från jobbet nu några dagar, eftersom mitt jobb aldrig brukar vara lugnt och utan stress,
samt att hudmottagningen rekomenderade att man inte ska ha varken BH eller tröja som skaver på området som är testat.
Ska ringa och sjukskriva mig i morgon, och jag hoppas att "lapptest" är en godkänd anledning för att få vara sjukskriven tills avläsningen är gjord på onsdag.


Kommentera här: