Första frosten

I morse när jag vaknade och kollade på temperaturen, så visade den på 0-gradigt...
Burr...
Nu är vintern på väg på riktigt.
Det känns både inne och ute, så nu eldar vi för fullt i kaminen.
Eller, sambon eldar ;-)
Jag har ju en fobi för eld, så jag vågar inte elda.
Förra året var en lite vinst för mig, när jag i allafall vågade elda i vår kökskamin =)
Själv.
Den är lite mindre och man kan bara peta in ett par pinnar åt gången.
Dessutom använder jag en gammal "korvtång" i metall som är från när jag var liten ;-)
Men huvudsaken är att jag vågar =)

Den här helgen har åxå varit lugn. Vi har inte gjort så mycket.
Igår städade jag huset och tvättade lite kläder och bytte gardiner i ett av fönsterna.
Och idag har vi städat lite i garaget och så.
Hade tänkt måla klart i garaget, som vi började med i våras, men den vattenbaserade färgen, hade frusit i natt när det var kallt ute, och det var is och smulor av båda burkarna med färg.
Typiskt.
Vi har ingen värme i varken garaget eller i verkstan och det är bara kalla betongväggar där.
Vi har ett litet el-element som vi nu har slagit på.
Får hoppas att det hjälper lite därute.

Så det blev inget av med väggmålandet idag.
Däremot målade vi en omgång färg på sängstommen som jag ska ha i lilla rummet och förhoppningsvis kan vi måla en omgång till i morgon om det har torkat.
Det är en oljefärg, så den hade inte frusit =)
Sängen är en enkel furusäng som jag målar vit (vad annars...).
Sen ska jag fortsätta med att måla den lilla byrån som jag köpte på loppis i vintras, och hörnskåpet i furu ska åxå få sig ett par lager färg.
Åxå vitt såklart.
Blir fint i det lilla rummet som har ett mörkt brunt laminatgolv, ljust grå väggar och så det vita till.
Jag sydde ju en hissgardin i svart linnetyg dit in, men jag tror jag ska byta ut den mot något annat.
Kändes lite trist färgmässigt, så jag får hitta på nåt annat därinne, som livar upp lite.
Får ta en sväng till ODS nån dag och titta på tyger och leta lite inspiration.

Idag har jag även slagit på stort och beställt nåt som jag önskat mig länge, men som har varit slutsålt i flera månader. Och som vanligt är det inredningsprylar...
Det blev en liten skål från IB Laursen i syren (har redan en likadan, men vill ha en till),



en liten minivispskål i isblå från samma leverantör


och så det underbara ljushuset "Slottet" från Madam Stoltz som jag suktat efter länge!



Så här står det om Slottet på Broarnes hemsida:

Zinkhus - Slottet

"Ett helt fantastiskt zinkhus med massor av detaljer och möjligheter att ställa ljus i flera våningar.
Det kan åxå hängas på väggen om man vill. Höjd 31 cm, djup 19 cm, bredd 19 cm."



 

Åhh, nu vill jag bara fixa i ordning i vår hall så man får bort den tråkiga blekblå tapeten, bården och korkgolvet... Men det får vi väl se när det kan tänkas bli... Nästa år ska vi byta ytterdörr och då måste vi såga upp en del av väggen, för att få plats med den nya dörren, så det är kanske lite dumt att börja renovera nu och sen behöva göra om det i sommar igen... Garderoberna i hallen ska åxå tas bort, och antagligen kommer vi då behöva sätta nytt innertak, eftersom garderoberna är platsbyggda och inuti dom, så finns det inget "tak" utan det är öppet... Men sugen är man ju...

Kommentera här: