Social fobi och viktnoja

Jag tror att jag egentligen alltid har haft en liten del social fobi...
Så länge jag kan komma ihåg, så har jag haft svårt för att träffa nya människor som jag inte känner,
eller umgås med personer som jag inte träffat på länge.
Jag har alltid pga min dåliga självkänsla, varit rädd för vad andra ska tycka och tänka om mig.
Många människor är så fördömmande när det gäller tjocka personer.
Vi är slöa och lata och dumma och har dålig moral!
Vilket är helt fel!
Jag tänker åtminstone inte så när jag ser någon med övervikt!
Och heller inte när jag ser nån som väger alldeles för lite!
Jag vet att det kan vara minst lika jobbigt att vara "för" smal och behöva kämpa för att lägga på sig
några extra gram!
Min fobi började i samband med att jag blev sjuk och fast i bulimin och hetsätningen när jag var runt 20 år.
Och ända sen dess så har jag varit "rädd" för att umgås med människor.
Under tiden som jag var sjuk så fördubblade jag min vikt, och jag har inte lyckats få många av dessa kilon
att försvinna.
12 kg har jag lyckats gå ner under det senaste året, men det är en lång väg kvar, innan jag kommer må bra
och känna mig någolunda nöjd med hur jag mår och vad jag väger.
Självklart är inte mitt mål att väga 53-70 kg (som enligt BMI är normalvikt för min längd), men jag vill i allafall gå ner tillräckligt för att kroppen ska orka med resten av livet.
Jag vill inte dö i förtid och få hjärtproblem pga min övervikt...
Det är så tråkigt att min utseendefixering sätter stopp för så mycket!
Jag saknar att känna mig "snygg" i mig själv! Att må bra, och vara lycklig med den jag är!

Ibland kan jag bli oerhört störd på personer som säger att dom behöver gå ner ett eller ett par kilo.
Jag vet, det är dumt att bli arg på sånt, eftersom det är upp till var och en, vad den personen vill göra.
Men för mig så blir det bara ännu mer tydligt, hur långt det är till MITT mål, när jag hör sånt...
Och det gör mig frustrerad och arg!
Onödigt att ödsla energi på sånna saker, jag vet...
Och det är dom som är "normalviktiga" som jag stör mig på, när dom hetsar sig själva och sin omgivning
med att ojja sig över hur "tjocka" dom är när dom nyper sig i sina obefintliga "BILRINGAR"...

Kom tillbaks när ni har traktordäck som jag ;-)

Nä, slut på klagandet för denna gång!

Kommentera här: